چگونه مي توان مراسم عروسي برگزار كرد جوري كه در آن گناه نباشد و همين طور مدعوين راضي باشند؟


پرسشگر گرامي؛ در ابتدا ما نيز تصميم شما را مبنى بر دور نگه داشتن مراسم ازدواج و عروسى از هرگونه گناه و خلاف مى ‏ستاييم و از همراهي شما در اين مساله مهم به خود مي باليم.
چه بسيارند افراد غافلى كه دين و آخرت خود را براى خوشحالى و خوش‏گذرانى و عيش و نوش ديگران مى ‏فروشند و بر آن افتخار نيز مى ‏كنند. حال كه شما مى‏ خواهيد زندگى مشترك خود را با جلب رضاى خدا و بدون هر گونه كج‏روى و انحرافى آغاز كنيد، بدانيد كه خداوند نيز توفيق بيشترى نصيب شما خواهد كرد، لذا در اين راه از ملامت و سرزنش كسى، ترس و دلهره‏ اى نداشته باشيد و قوى و محكم براى رعايت اصول اخلاقى و دينى تلاش كنيد، تا هم اجر دنيوى و اخروى شما محفوظ باشد و هم الگو و نمونه‏ ديگر جوانان باشيد و اثبات كنيد كه هم مى ‏توان مراسم شاد و گرم و با صفايى را داشت و هم از هرگونه گناه و خلاف دور بود.

برخي افراد، شادى كردن و داشتن يك مجلس شاد را فقط در انجام دادن كارهايى كه از نظر اسلام حرام و ممنوع است مثل موسيقى مبتذل و محرک، رقص مختلط، استفاده از نوشيدنى ‏هاى حرام و ... مي دانند در حالي كه چنين شادی هایی بسيار زودگذر و بد عاقبت است؛ در اين باره اميرالمومنين علی عليه السلام فرمودند: «هركس از معاصي خداوند لذت ببرد، خداوند او را به خواري افكند».اما بايد به اين نكته توجه داشت كه اگر ما براى شاد بودن و شادمانى، معناى وسيع ‏ترى در نظر بگيريم و در به كار بردن روش‏هاى شادى‏ بخش، به جاى راه ‏هاى ممنوع، از راه ‏هاى درست استفاده كنيم، نه تنها شادمانى ما عميق ‏تر خواهد بود، بلكه از دوام بيشترى هم برخوردار مى ‏شود.
دين براى بشر، شادى، بهجت و سرور به معناى واقعى و عميق آن را به ارمغان آورده است. دين هم بشر را با شادى واقعى آشنا كرده و هم راه رسيدن به آن و بهره‏ مندى كامل از آن را پيش روى او نهاده است. نگاهى گذرا به تعاليم دينى نشان مى ‏دهد كه شادى و سرزندگى، از آثار ايمان است؛ زيرا مذهب، به زمينه‏ هاى پيدايش شادى سفارش كرده و نشانه‏ هايش را ستوده است. نداشتن نگرانى، اضطراب و غم و اندوه و رسيدن به اطمينان قلبى، اساس هر نوع شادى است و اين ممكن نيست، مگر با ايمان به قدرت مطلقى كه سرچشمه همه نيكى ‏هاست.
آنچه مهم است اين مي باشد كه لذت و خوشى، تنها با عوامل مادى به دست نمى ‏آيد و عوامل معنوى نيز در ايجاد شادى مؤثرند. شادمانى واقعى در نزديك شدن به هدف والاى آفرينش و آراسته شدن به خصلت ‏هاى انسانى و الهى است، و پرهيز از گناه خود يكي از بزرگترين شادي آفرين هاست؛ همانطور كه اميرالمومنين علي عليه السلام فرمودند: «آن روزي كه خداوند عصيان نگردد عيد است». در واقع بايد گفت كه ارضاى تمايلات به هر صورت و در هر شرايط، شادى‏ آور نيست و بلكه گاهى پرهيز از لذت، لذت بخش ‏تر از نيل به لذت است. به عنوان مثال اگر مادرى برخلاف ميل فرزند دلبندش، او را از خوردن غذايى زيان‏بار بازداشت، آيا مانع شادمانى او شده است؟ آيا منع بيمار از بعضى غذاها و كارها، محروم كردن او از سرور و شادمانى است؟ آيا منع از شراب‏خوارى كه ارزنده ‏ترين گوهر وجود آدمى، يعنى عقل را محجوب و پوشيده مى ‏سازد و بزرگ‏ترين جنايت ‏ها و زشت‏ ترين كارها را آسان و زيبا جلوه مى ‏دهد، بازداشتن انسان از شادى و شادمانى است؟
قطعا شما و هر انسان عاقلي تاييد مي كنيد كه انجام دادن لذت هاي زود گذر كه عواقبي ناگوار در اين دنيا و سراي ديگر دارد كار صحيحي نيست و بلكه ترك آنها و بدست آوردن رضايت خداي مهربان و بهره مند شدن از ياري هاي او و پيامبر اکرم و ائمه اطهار عليهم السلام، شادي حقيقي و آرامش بي پايان و لذت ابدي است كه از اين دنيا آغاز مي شود و تا بي نهايت ادامه مي يابد.

*** راهكارهای عملي :
براي برگزاري مراسم جشن عروسي شاد و خدا پسند مي توانيد به راهكارهاي زير عمل كنيد و همچنين از خانواده و دوستان و آشناياني كه دراين زمينه پيشنهادهاي خوب و صحيحي دارند نيز استفاده كنيد :
1- اولين مساله اين است كه از كارهاي حرام مثل موسيقي هاي مبتذل و محرک، اختلاط زن و مرد، استفاده از خوردني و نوشيدني هاي حرام، ظاهر شدن خانم ها خصوصا عروس بدون پوشش كامل در برابر نامحرمان، اسراف، اذيت همسايه ها و ... جلوگيري كرد.
2- بايد سعى شود اهميت موضوع برگزاري مراسم به دور از گناه و معصيت براي اعضاى خانواده، خصوصاً والدين، برادران و خواهران عروس و داماد تفهيم شود و با لطافت و در عين حال قاطعانه به آنها فهماند كه عروس و داماد حق دارند مجلس عروسى خداپسندانه اي را برگزار كنند.
نكته : براى انجام اين كار، ممكن است لازم باشد ماه‏ها زمينه ‏سازى شود و با آنها صحبت شود، لذا در عين حال كه با شريك زندگيتان در اين امر هماهنگ هستيد صبور نيز باشيد و عجله نكنيد . مي توانيد در اين زمينه از فردي آگاه و فهميده كه مي تواند بر خانواده تاثير بگذارد استفاده كنيد.
3- گاهى ديده مى‏ شود كه عده ‏اى براى گناه كردن در مراسم عروسي، عذر و بهانه مى‏ آورند كه يك شب است و يك شب هزار شب نمى‏ شود و در عروسى بايد شاد بود و مطالبي شبيه به اين را مطرح مي كنند؛ اين افراد معمولا انسانهايي نادان و يا حسود و تنگ نظر هستند كه نمي توانند خوبي و پاكي ديگران را ببينند و يا اينكه مي خواهند گذشته خودشان زير سوال نرود، و اين درحالي است كه امام علي عليه السلام فرمودند: «بدترين گناه آن است كه گناهكار آن را سبك بشمارد». بنابراين قبل از مراسم از خانواده و افرادي كه موافق شما هستند بخواهيد خيلي جدي و محترمانه آنها را آرام كنند.
4- براى اين كه بتوانيم يك فرهنگ و عادت بد را تغيير دهيم، لازم است جانشين مناسبى براى آن در نظر بگيريم؛ شما نيز اگر نمى ‏خواهيد با گناه و معصيت، مجلس عروسى را شاد كنيد، بايد به جاى آن از برنامه ‏هاى مناسب استفاده كنيد. يكى از روش‏ هايى كه تجربه شده و بسيار هم موفق بوده، استفاده از مداحان كاردان و هنرمندانى است كه به وسيله خواندن اشعار شادى‏ بخش و گفتن لطيفه ‏هاى مناسب، مجلس را شاد مى‏ كنند؛ همچنين استفاده از افرادى كه كارهاى خنده دار و ديدنى انجام مى ‏دهند و مى ‏توانند مجلس عروسى را با صفا و شاد كنند. بعضى از اين افراد هنرمند، وقتى در مجلسى شركت مى‏ كنند، بدون اين كه گناهى در برنامه ‏هاى آنها باشد يا كسى را مسخره كنند، چنان مجلس را گرم مى‏ كنند كه افراد شركت كننده، يكسره مى ‏خندند؛ البته بهتر است با ذكر اشعارى در مدح ائمه اطهار و خصوصاً امام زمان عليه ‏السلام، معنويتى هم در مجلس عروسى ايجاد كنيم.
5- بهتر است مجالس عروسى در مناسبت‏ هاى مذهبى و جشن‏ هاى مذهبى مثل ميلاد ائمه يا اعياد مذهبى برگزار شود و به تناسب اين شب ‏ها، اشعار ويژه آن اعياد هم خوانده شود؛ زيرا حال و هواي اين ايام نيز در ايجاد سرور و بهجت مورد تاييد دين خيلي موثر است .
6- اگر به كلى نمى ‏توانيد مجلس را اسلامى برگزار كنيد، حداقل جلوى بعضى گناهان را بگيريد؛ مثلاً سعى شود مجلس مردانه از زنانه كاملاً جدا باشد و هيچ مردى به مجلس زنان راه پيدا نكند. از آوردن گروه اركستر جلوگيري كنيد و ... ؛ خوبي اين مساله اين است كه حداقل عروس و داماد تلاششان را براى جلوگيرى از گناه كرده اند.
7- تا جايى كه توان مالى داريد، پذيرايى خوبى از ميهمان‏ها داشته باشيد؛ زيرا پذيرايى، يكى از وسايل شادى‏ بخش است و مى ‏تواند جانشين خوبى براى شادى هاي حرام باشد. مثلا مي توان بجاي آوردن اركستر ، هزينه آن را براي شيريني و ميوه اضافي خرج كرد و يا اينكه از ميوه ها و شكلات ها يا شيريني هاي غير معمول نيز تهيه كنيد تا ميهمانان متعجب و خوشحال شوند و همچنين مي توان بجاي دادن پول به فردي كه در حال رقص است، آن پولها را به كودكان حاضر در مجلس داد تا هم آنها و هم پدر و مادرشان خوشحال شوند.
8- سعي كنيد كل زماني را كه قرار است مجلستان طول بكشد، زمان بندي كرده و براي هر لحظه آن برنامه اي مطابق سليقه خود و شرع مقدس اسلام داشته باشيد و سعي كنيد هيچ لحظه اي ميهمانان بيكار نباشند. براي اين كار اولا زمان مجلس را كمتر كنيد، چرا كه اگر قرار باشد ميهمانان شما مثلا پنج ساعت در مجلس باشند حتما زمانهايي را بيكار مي شوند و ممكن است حوصله شان سر برود؛ همچنين برنامه ها را طوري قرار دهيد كه بين هر دو برنامه يك پذيرايي صورت بگيرد. مثلا در ابتداي ورود ميوه و بعد از مداحي ريختن شكلات و بعد فردي كه مردم را مي خنداند و بعد شيريني و بعد شام و بعد ...
9- در قسمتي از برنامه داماد سعي كند در جايگاه حاضر شود و از ميهمانان به خاطر حضورشان در مجلس، تقدير و تشكر به عمل آورد . براي جذاب شدن اين بخش از او بخواهيد كه از پدر خود و پدر خانمش نيز دعوت به عمل آورد تا افراد فاميل از دو طرف، همديگر را بهتر بشناسند.
با آرزوي سعادت و خوشبختي برای شما.







گرافیک دلخواه

رنگ پوسته و متن رنگ سر تیتر حالت صفحه عکس زمینه برای حالت جعبه وسط